• معرفی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه  علوم پزشکی بم

  • رسالت و هدف کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی بم

  • جامعه استفاده کننده کتابخانه  مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی بم

  • راهنمای استفاده از خدمات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی 

  • مقررات عمومی کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم

  • منشور حقوق استفاده کنندگان کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم

 

معرفی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی بم

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بم در سال 1391 زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه تاسیس گردید و در حال حاضر در زمینی به مساحت 6/581 متر مربع در پردیس دانشگاه در محل دانشکده پرستاری و مامایی مستقر میباشد.

کتابخانه مرکزی از روز اول، دسترسی به جدیدترین منابع اطلاعاتی  پزشکی و پیراپزشکی با استفاده از  جدیدترین تجهیزات  و فناوری های کتابخانه ای برای ارائه خدمت رسانی به مراجعین به منظور بالا بردن سطح آگاهی علمی و افزایش کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه علوم پزشکی و ررشته های وابسته در کوتاهترین زمان ممکن را در سر لوحه کار خود قرار داد .

به همین منظور برای بهبود عملکرد اقدام به خرید جدیدترین منابع اطلاعاتی و سی دی های مربوط به ژورنالهای پزشکی و جدیدترین کتب لاتین و فارسی از طریق نمایشگاههای بین المللی و داخلی  نموده است و  و همچنین در زمینه تجهیزات کتابخانه ای سعی کرده که کتابخانه مرکزی و کتابخا نه های تابعه دانشگاه علوم پزشکی را به جدیدترین تجهیزات  و نرم افزار کتابخانه ای مجهز نماید  و همچنین با راه اندازی پایگاه عرضه اطلاعات در سال 1395 تمامی دانشجویان می توانند از پایگاههای اطلاعاتی که از طریق کنسرسیوم  خریدار ی شده اند در محیط کتابخانه و خارج از کتابخانه استفاده نمایند و مقالاتی که در پایگاهها وجود ندارند برای آنها خریداری می شود .

منابع موجود در کتابخانه مرکزی:

14549 کتاب فارسی
1131 کتاب لاتین
156 مواد دیداری و شنیداری لاتین
352 مواد دیداری و شنیداری فارسی
15 پایان نامه فارسی
0 پایان نامه لاتین

تجهیزات کتابخانه :

10 کامپیوتر 60 صندلی
3 پرینتر 30 میز مطالعه
1 اسکنر 10 تلفن
103 قفسه کتاب 1 فاکس
4 قفسه مجله - -

خدمات کتابخانه:

گردآوری ، سازماندهی، نگهداری و اشاعه منابع و اطلاعات پزشکی از قبیل کتاب، سی دی، کتب الکترونیک، منابع اینترنتی، نشریه، پایان نامه ارائه خدمات امانت و برگشت کتاب و سی دی و سایر منابع کتابخانه به اعضا و سرویس دهی به مراجعه کنندگان غیر عضو در محیط کتابخانه در طول هفته از ساعت 7:30 -18(شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:30 صبح تا 6 بعد از ظهر  و پنجشنبه 8-12)

ارائه خدمات اینترنتی از طریق پایگاه عرضه اطلاعات

پیگیری امور مربوط به کتابخانه های اقماری دانشگاه

سفارش کتاب و سایر منابع مورد نیاز اعضای هیئت علمی و دانشجویان در طول سال

سفارش و تهیه مقالات و کتابهایی که جزء منابع اشتراکی کنسرسیوم وزارت بهداشت نیستند

آموزش استفاده از نرم افزار کتابخانه به مراجعین

سرچ عناوین منابع مورد نیاز مراجعین اعم از کتاب، پایان نامه و پروپزال

برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی

آموزش نحوه استفاده از پایگاههای اشتراکی دانشگاه به اعضای هیئت علمی, کتابداران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی

آموزش به همکاران سایر کتابخانه های علوم پزشکی و مراکز وابسته 

 

رسالت و چشم انداز کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی بم

ماموریت کتابخانه مرکزی:

تقویت آموزش ، پژوهش و فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه و حمایت از تلاشهای دانشگاه در جهت ارتقای سلامت ، از طریق تهیه ، توسعه و تسهیل دسترسی به منابع اطلاعات علمی مورد نیاز جامعه دانشگاهی و مدیریت بهره برداری از منابع علمی است.

اصول ارزشی ماموریت :

 ارائه خدمات : کتابداران بهترین خدمات ممکن را از جهت بهنگام بودن ، دقیق بودن و کامل بودن به تمام مراجعان ارائه مینمایند.

 نوآوری : کتابداران دائماً بدنبال رویکردهای خلاق در ارائه خدمات و تهیه منابع علمی و بکارگیری فناوری ها و منابع جدید اطلاعاتی هستند.کتابداران با همکاری گروهی به ارائه خدمات  و نوآوری می¬پردازند.کتابداران تخصص و مهارتهای خود را در استفاده از اطلاعات و فناوری اطلاعاتی به اشتراک می¬گذارند.

هدف و وظایف کتابخانه های دانشگاه :

کتابخانه های دانشگاه و کتابداران متخصص آن پیوسته در تلاشند تا هدف ها و وظایف خود را با هدف ها و رسالت دانشگاه منطبق و هماهنگ سازند. بر این اساس ، نخستین فعالیت فکری شورای تخصصی کتابخانه مرکزی تدوین اساسنامه ای است که هدف ها و رسالت کتابخانه های دانشگاه در آغاز آن و با رویکرد کاربردی ارائه شد.شکل گیری و تدوین این اساسنامه متکی به مطالعات نظری فراوان در زمینه رسالت دانشگاهها و توجه به جایگاه کتابخانه به منزله مرکز دانش و معرفت و نیز چگونگی تحقق هدفها است.

• پشتیبانی از برنامه های آموزی و پژوهشی دانشگاه

• شناسایی نیازهای جامعه دانشگاهی و فراهم کردن امکانات ، تامین نیازها

• مجموعه سازی ، سازماندهی،و اشاعه اطلاعات در راستای اهداف و فعالیت های دانشگاه

• همگام نمودن منابع و خدمات با تحولات جامعه و نیازهای متحول جامعه دانشگاهی

• فراهم ساختن امکان دسترسی سریع و راحت به منابع اطلاعاتی برای اعضای هیات علمی ، دانشجویان و کارکنان دانشگاه به منظور پشتیبانی از هدف های آموزشی و پژوهشی کنونی و آینده دانشگاه

• تلاش و نظارت بر بکارگیری نیروی انسانی متخصص در کلیه کتابخانه های دانشگاه

• نظارت و هماهنگی در تهیه منابع اطلاعاتی برای کتابخانه های دانشگاه

• تهیه محتوا و روزآمد نگهداشتن پرتال کتابخانه مرکزی دانشگاه

• مشارکت فعال در امور پژوهشی دانشگاه

• ارائه خدمات گوناگون از جمله خدمات آموزش سواد اطلاعاتی ، مدیریت اطلاعات ، مهارتهای اطلاع یابی و انتشارات به منظور توانمند ساختن اعضای هیات علمی و دانشجویان در برآوردن نیازهای علمی ، آموزشی و پژوهشی خود و تولید علم 

• آموزش مداوم کتابداران و کلیه کاربران در سطوح مختلف

• ارائه خدمات مشاوره در زمینه استاندارد سازی کتابخانه های دانشگاه در زمینه های فیزیکی ، وسایل و تجهیزات

• نظارت بر شرایط فیزیکی و نیروی انسانی کتابخانه های دانشگاه

خط مشی و روشهای علمی جهت نیل به اهداف :

• بررسی نیازهای مرتبط با برنامه های آموزشی و پژوهشی از طریق مطالعات نیازسنجی و برقراری ارتباط های منظم با گروههای آموزشی دانشگاه

• تلاش برای افزایش بودجه مورد نیاز خرید منابع برای فالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی ، پژوهشگران و دانشجویان

• برنامه ریزی و تدوین دوره های آموزشی ضمن خدمت کتابداران متخصص

• تامین و تقویت مناسبترین منابع علمی در حوزه های آموزشی و پژوهشی مورد نیاز دانشگاه

• تامین و تجهیز فضای مناسب جهت نگهداری منابع و تجهیزات و نیز بهره گیری بیشتر اعضا از کتابخانه ها

• مرور و بررسی آخرین یافته های علمی  و پژوهشی پیرامون بکارگیری بهینه کارکنان ، منابع وابزارها 

• برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی  مراجعان و کسب حداکثر بهره گیری از منابع و امکانات کتابخانه

• آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی کتابدار (کتابداران دانشگاه ) با هدف تخصصی نمودن بخش های کتابخانه و بهینه سازی کیفیت ارائه خدمات کتابخانه ای دانشگاه

• سفارش ، خرید و دسترس پذیری منابع چاپی و الکترونیکی کتابخانه های دانشگاه

• برگزاری کارگاههای آموزشی بمنظور استفاده بهینه اعضای هیات علمی ، پژوهشگران و دانشجویان از منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه دیجیتال

• ارتقاء کمی و کیفی خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی پزشکی در کتابخانه های مراکز درمانی – آموزشی تابعه دانشگاه

• گسترش ارتباط بین دانشگاهی بمنظور تامین منبع مورد نیاز کاربران از طریق امانت بین کتابخانه ای

• گسترش کمی و کیفی پایگاههای الکترونیکی جدید در حوزه های پزشکی و پیراپزشکی

• تامین و تهیه نسخه های جدید نرم افزار جامع کتابخانه و ویرایش آن به منظور استانداردسازی خدمات کتابخانه ای

• وجین دوره ای و به روز نمودن کتابهای موجود در کتابخانه های دانشگاه

 

جامعه استفاده کننده کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی بم

استفاده کنندگان

 تمامی اعضاء هیات علمی ، دانشجویان و کارکنان دانشگاه  با ارائه کارت عضویت کتابخانه و پژوهشگران ودانشجویان خارج از دانشگاه  می توانند با ارائه معرفی نامه از خدمات کتابخانه استفاده کنند.لازم به ذکر است که مراجعین با ارائه معرفی نامه فقط می توانند از منابع موجود در داخل سالن کتابخانه استفاده کنند.

  مدت عضویت

 1-اعضاء هیات علمی و کارکنان رسمی دانشگاه  تا پایان اشتغال.

2-اعضاء هیات علمی و کارکنان قراردادی دانشگاه  تا پایان قرارداد.

3-دانشجویان تا پایان فراغت ازتحصیل.

 

راهنمای استفاده از خدمات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی بم

دانشگاه علوم پزشکی بم دارای زیرمجموعه ای شامل 3 کتابخانه دانشکده ای و 1 کتابخانه بیمارستانی میباشد.کتابخانه مرکزی دانشگاه در مجموعه پردیس شماره 1 دانشگاه در محل دانشکده پرستاری و مامایی میباشد.سیستم تهیه و آماده سازی منابع چاپی  و منابع الکترونیک در کتابخانه مرکزی دانشگاه و بصورت متمرکز میباشد.

چه کسانی میتوانند از کتابخانه استفاده کنند؟

کادر آموزشی ، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بم به شرط عضویت در یکی از کتابخانه های مجهز به نرم افزار کتابخانه ای میتوانند از منابع چاپی کتابخانه های دانشگاه استفاده نمایند.

کادر آموزشی بازنشسته با ارائه معرفی نامه از معاونت آموزشی دانشکده و ارائه کارت شناسایی معتبر میتوانند به عضویت کتابخانه درآیند.

کادر آموزشی حق التدریسی دانشگاه ، در صورت ارائه معرفی نامه از مدیر گروه مربوطه طی زمان تدریس ، میتوانند به عضویت کتابخانه درآیند.

دانشجویان مهمان از سایر دانشگاهها در صورت ارائه کارت دانشجویی موقت میتوانند از امکانات کتابخانه استفاده نمایند و مدت عضویت آنها برابر مدت اعتبار کارت آنها فعال خواهد شد.

کادر آموزشی و دانشجویان سایر دانشگاهها  در صورت صلاحدید سرپرست کتابخانه ، با ارائه معرفی نامه معتبر از معاونت آموزشی دانشگاه مربوطه و پرداخت حق عضویت میتوانند از امکانات همان کتابخانه در محل استفاده نمایند.

فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی (پزشکان، دندانپزشکان ، داروسازان و ...) در صورت ارائه کارت شناسایی معتبر و پرداخت حق عضویت میتوانند از امکانات همان کتابخانه در محل استفاده نمایند.

ارائه خدمات به دانشجویان دانشگاههای آزاد و غیراتنفاعی ممنوع میباشد.

تمامی کارکنان دانشگاه اعم از رسمی ، پیمانی ، طرحی ، قراردادی شاغل در دانشگاه ، در صورت تکمیل فرم درخواست عضویت ، ارائه حکم کارگزینی ، یک قطعه عکس و معرفی نامه معتبر میتوانند به عضویت کتابخانه واحد مربوطه درآیند.مدت زمان عضویت افراد یاد شده از تاریخ عضویت یکسال تعیین میشود که با ارائه آخرین حکم کارگزینی مجدداً به مدت یکسال قابل تمدید است.

چگونه میتوان در نرم افزار کتابخانه عضو شد؟چه کسانی میتوانند عضو شوند؟

اطلاعات دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی بم پس از ثبت در سیستم سما بصورت خودکار وارد نرم افزار کوها میشود و این لفراد میتوانند از امکانات کتابخانه ها استفاده نمایند .افراد دیگر در صورتی که عضو هیات علمی ، کارمند و یا دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بم باشند و اطلاعات عضویت آنها در نرم افزار موجود نباشدمیتوانند از قسمت درخواست عضویت نرم افزار اقدام به عضویت در کتابخانه نمایندو سپس جهت تایید عضویت خود با در دست داشتن کارت دانشجویی یا پرسنلی و حکم خود به کتابخانه مورد نظر مراجعه نمایند.کارمندانی که فاقد کتابخانه در محل کار خود هستند میتوانند با  ارائه حکم ، یک قطعه عکس و معرفی نامه از کارگزینی واحد خود به امور کتابخانه ها ی دانشگاه مراجعه نمایند.

چطور میتوان در نرم افزار کتابخانه جستجو کرد؟

برای استفاده از نرم افزار کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم نیاز به حضور در کتابخانه نیست و دسترسی از راه دور به فهرست منابع موجود در کتابخانه های زیرمجموعه دانشگاه برای همه فراهم میباشد.آدرس نرم افزار کتابخانه میباشد .همچنین لینک ورود به نرم افزار ، در صفحه کتابخانه الکترونیک دانشگاه ف گذاشته شده است.راهنمای استفاده از نرم افزار کتابخانه نیز در سایت امور کتاخانه ا قرار داده شده است.

چه منابعی در کتابخانه موجود است ؟

کتابهای چاپی و الکترونیک فارسی و لاتین ، نشریات چاپی و الکترونیک فارسی و لاتین  ، پایان نامه های دانشجویان، در مجموعه کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی شیراز موجود میباشد که برای مشاهده فهرست عناوین میتوانید از نرم افزار کتابخانه استفاده کنید.و جهت بهره برداری از آنها باید به کتابخانه های مورد نظر مراجعه فرمایید.همچنین بانک های اطلاعاتی علمی بین المللی (شامل منابع متنوع علمی از جمله کتب ئ مجلات الکترونیک) توسط وزارت بهداشت خریداری شده و لینک به آنها در کتابخانه الکترونیک دانشگاه به آدرس گذاشته شده است که افراد زیر مجموعه دانشگاه با Vpn  دانشگاه میتوانند از این مجموعه استفاده نمایند.

چه خدماتی در کتابخانه ها ارائه میشود؟

امانت کتب چاپی ، دریافت سفارش خرید کتاب ، خدمات تحویل مدرک (مقاله) ، خدمات مرجع و مشاوره، برگزاری کارگاههای اصول جستجوی علمی ، آشنایی با بانک های اطلاعاتی علمی ، نرم افزارهای مدیریت منابع ، ... تهیه راهنماهای آموزشی مرتبط ، برگزاری تورهای آشنایی با منابع کتابخانه ، خدمات علم سنجی

همچنین کتابخانه ها دارای فضای سالن مطالعه و مرکز اینترنت میباشند تا کادر آموزشی و دانشجویان عزیز بتوانند در آرامش از مجموعه چاپی و الکترونیک کتابخانه استفاده نمایند.

سیستم بازیابی منابع چاپی کتابخانه ها عمدتا ً بصورت قفسه باز میباشد و در صورت مراجعه به کتابخانه میتوانید عااوه بر استفاده از نرم افزار کتابخانه ، مستقیما منابع چاپی موجود را مشاهده و ارزیابی نمایید.

در صورت امانت منابع ، در قبال منابع امانت گرفته شده ، تنها شخص امانت گیرنده پاسخگو میباشد.

تعداد ، مدت امانت و منابع قابل امانت برای اعضا نیز در آیین نامه کتابخانه ها گذاشته شده است . در صورت رعایت نکردن قوانین امانت ، امانت گیرنده از عضویت در کتابخانه محروم خواهد شد.چنانچه امانت گیرنده منابع امانت گرفته شده از کتابخانه را گم نماید ، موظف به جبران خسارت طبق آیین نامه کتابخانه ها میباشد.

افراد زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بم در صورت عضویت در کتابخانه واحد خود با رعایت شرایط زیر ، میتوانند از منابع سایر کتابخانه های زیرمجموعه دانشگاه استفاده نمایند:

الف)اولویت استفاده و امانت از منابع هر کتابخانه با اعضاء همان کتابخانه میباشد و کاربر در ابتدا موظف به تهیه منابع از واحد خود میباشد.

ب) کتابخانه هیچگونه تعهدی نسبت به اراوه فضای مطالعه و سایر امکانات به اعضاء سایر کتابخانه ها ندارد.

تسویه حساب

اعضاء هیات علمی در صورت بازنشستگی ، بازخرید، ماموریت بیش از سه ماه ، فرصت مطالعاتی یا انتقال به دانشگاه دیگر بایستی با کتابخانه واحد مربوطه تسویه حساب نمایند.

دانشجویان هنگام فارغ التحصیلی ، انتقال و یا مهمان شدن در سایر دانشگاهها بایستی از کتابخانه واحد مربوطه فرم تسویه حساب دریافت نمایند.

واحد آموزش دانشکده ها موظف است لیست دانشجویانی که به هر دلیلی محروم از تحصیل یا اخراج شده اند را به کتابخانه اعلام تا کتابخانه نسبت به تسویه حساب با دانشجو اقدام نماید.

کارکنان دانشگاه در صورت بازنشستگی ، بازخرید، انتقال به سایر دانشگاهها یا مرخصی طولانی مدت میبایست با کتابخانه واحد مربوطه تسویه حساب نماید.

جهت دریافت فایل pdf کلیک نمایید. 

 

مقررات عمومی کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم

استفاده کنندگان موظف به راعایت موارد زیر میباشند:

 رعایت شئونات وحجاب اسلامی در کتابخانه الزامی است .

 رعایت سکوت در کتابخانه الزامی است. 

 استفاده از تلفن همراه در کتابخانه اکیدا" ممنوع است .

 خوردن و آشامیدن در کتابخانه اکیدا" ممنوع است .

 مطالعه در حین قدم زدن در سالن اکیدا" ممنوع است.

 جابجایی صندلی های سالن در محیط کتابخانه اکیدا" ممنوع است .

 کتاب فقط به اعضای کتابخانه و با کارت عضویت فرد امانت داده می شود .

 فقط شخص امانت گیرنده در قبال کتابخانه مسئول می باشد در صورت بروز هر گونه اشتباهی پاسخگو خواهد بود .

 درصورت رزرو کتاب اولویت با رزرو کننده اول می باشد .

 در موارد خاص از قبیل امتحانات وکمبود تعداد نخسه، تمدید با نظر مسئول کتابخانه امکان پذیر است .

 کتب مرجع ، نشریات، پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی به هیچ عنوان قابل امانت نیستند .

 برای مراجعان غیر عضو استفاده ومطالعه در سالن کتابخانه با نظر مسئول کتابخانه بلا مانع است. 

 تمدید کتابهایی که تاخیر بازگردانده میشود امکان پذیر نیست . 

 در صورت تاخیر در بازگشت ویا مفقود شدن کتاب امانتی ، طبق آیین نامه امانت واستفاده از منابع کتابخانه عمل خواهد شد .

 

 منشور حقوق استفاده کنندگان کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم

استفاده کننده باید :

 درچار چوب اخلاق حرفه ایی واهمیت نقش اطلاعات در سلامت وکاهش خطا ها ،علوم روز آمد درحوزه اطلاع رسانی را دریافت نماید .

 برای استفاده مطلوب از کتابخانه ،از کتابدار راهنمایی بخواهد ودر مقابل پرسش هایش ناآگاه تلقی نشود .

 از شرایط فیزیکی استاندارد ودارای ارگومی همچون اکوستیک ، نور،رطوبت،دما،تهویه،میز،صندلی و سایر تجهیزاتو امکانات بهرمند شود .

 درکتابخانه، منابع الکترونیکی ،وب سایت آن سازمان ،خبرنامه ،تازه های کتابخانه و همچنین برنامه زمان بندی آموزش استفاده کنندگان را مشاهده نماید . 

 به مجموعه کتابخانه در چار چوب سیاست مجموعه سازی (چاپی و الکترونیکی) به جز موارد استثنایی دسترسی داشته باشد. 

 بتواند در زمینه انتخاب خرید ،سفارش وسایر فرایندهای کتابخانه در طول سال پیشنهاد خود را ابراز نماید .

 به منابع تخصصی کتابخانه های مراکز درمانی ،دسترسی باشد .

 در کتابخانه های مراکز تحقیقاتی و آموزشی ،اطلاعات مربوط به کتابخانه های مراکز همتای داخلی وخارجی را در اختیار داشته باشد .

 خدمات مشاوره اطلاعاتی در پژوهش هایی که محقق نیاز دارد ، دریافت نماید . 

 به باورهای فرهنگی سایر مراجعه کنندگان ،احترام بگذارد . 

 هنگام ورود به کتابخانه :ساعات کارکتابخانه ،شرایط استفاده از انواع منابع وامکانات ،اخبار،اطلاعیه ها و راهنمایی بخش های مختلف کتابخانه را به وضوح مشاهده نماید.

 

 

 

 

1398/07/09